banner site strop scaled
LIVE TV AICI e1753706262893

Dumnezeu, Natura, Aviația și Măria Sa, Norocul

Screenshot 2025 02 18 201502

Dumnezeu, Natura, Aviația și Măria Sa Norocul

un editorial de Cezar Osiceanu

Luni seara, în jurul orei 21.45 (ora României), în timpul manevrelor de aterizare efectuate de către piloții avionului CRJ-900 LR înregistrat N932XJ, care operau zborul 4819 pentru compania americană Endeavour Air în favoarea Delta Air Lines, a avut loc un incident de zbor soldat până în prezent doar cu avarierea gravă a avionului și cu circa 15 răniți dintre cei 76 de pasageri și 4 membri ai echipajului aflați la bord.
În urma declanșării procedurilor specifice de către Aeroportul Internațional Toronto Pearson echipele de pompieri au putut stinge rapid incendiul declanșat la partea din coadă a avionului și au permis evacuarea în siguranță a pasagerilor
Atât Autoritatea Aeronautică Civilă Canadiană cât și cea Americană au constituit o comisie mixtă de anchetă a incidentului
Aeroportul a fost închis circa 3 ore, timp în care zborurile au fost redirecționate către aeroportul Ottawa.

Natura și Aviația
Aeroportul Internațional Toronto Pearson din Canada este considerat a fi cel mai aglomerat din Canada dar și cel mai bine conectat aeroport din America de Nord pentru destinații internaționale, avionul în cauză operând pe ruta Minneapolis – Toronto
Condițiile meteo de la momentul petrecerii incidentului erau foarte dificile deoarece
– vântul era foarte puternic și în rafale de până la 70 de km/h
– pista era contaminată având frânarea estimată ca fiind medie
– exista un transport de zăpadă la sol din cauza vântului puternic
– temperatura era scăzută
Din datele avute până în prezent rezultă ca în mod practic avionul s-a prăbușit în timp ce ateriza pe Aeroportul Internațional Toronto Pearson din Canada.
Astfel după contactul cu pista avionul s-a răsturnat pur și simplu pe spate și a alunecat necontrolat până la oprire pe parcurs pierzându-și aripile, și ampenajele orizontale și verticale
Lipsa, până în prezent, a unor imagini cu aterizarea și momentul răsturnării avionului, conduce la imposibilitatea de moment a unei analize mai aplicate asupra cauzelor care au condus la producerea incidentului

Dumnezeu și Măria Sa, Norocul
Rezervoarele de petrol ale avioanelor se afla în aripi și uneori în fuselaj iar în cazul în care motoarele sunt dispuse pe aripi într-un caz de răsturnare completă pe spate, precum cel de față, incendiile se declanșează instantaneu deoarece peste motoarele încinse va curge direct combustibilul din rezervoarele sparte în urma contactului cu pista.
Faptul ca avionul în cauză, un avion jet CRJ-900 LR echipat pentru transportul de persoane, are dispuse motoarele pe partea dinspre coadă a fuselajului este evident unul dintre motivele pentru care nu s-a produs o catastrofă de proporții.
Mai mult decât atât, ruperea completă și efectivă a celor două aripi ale avionului a făcut ca până la oprirea completă a acestuia să nu mai existe combustibil care să alimenteze motoarele avionului dar care să constituie și o sursă majoră de incendiu și explozie.
Devine din nou evident rolul vital al însoțitorilor la bordul avioanelor, deoarece în condițiile în care avionul era practic cu susul în jos la oprirea lui pe pista aceștia au reușit să evacueze toți pasagerii pe ușile ieșirilor de urgență.
Pentru cei care nu înțeleg situația însoțitorilor de bord și a pasagerilor, îi rog să încerce să se lege cu o centură de un scaun și să roage pe cineva , minim 2 persoane, să îi țină cu capul în jos suspendați la circa 60-70 de centimetri față de sol timp de minim 2-3 minute !! Praf, fum, șoc, țipete, bagaje zburând precum proiectilele sunt bașca!

Breaking news
Din datele culese până acum coroborate cu declarațiile unor pasageri rezultă următoarele
1. La momentul aterizării exista un vânt puternic, în rafale și lateral de circa 55-60 km/h rafala instantanee nu a putut fi încă decodificată
2. Contactul cu pista al avionului nu a fost unul puternic
3. Imediat după contact avionul a fost ridicat de vântul lateral și a lovit puternic pista cu aripa opusă care în urma impactului s-a rupt
Combinandu-se efectele ruperii aripii cu al vântului lateral și al stării pistei avionul s-a răsturnat pe spate și a început o alunecare pe fuselaj.
În timpul alunecării s-au rupt și s-au desprins ampenajele verticale și orizontale ale avionului precum și părți din cealaltă aripă.
Fiind în secvența de aterizare avionul nu mai avea o cantitate mare de petrol care a rămas în general în rezervoarele din aripile desprinse de pe fuselajul avionului.
4. Avionul CRJ 900 LR este un avion cu aripa joasă dotat cu wingtip-uri și un tren de aterizare ce asigură o înălțime mică față de sol
La aterizarea cu vânt lateral wingtip-ul aripii din vânt amplifică efectele vântului lateral asupra direcției avionului și de aceea există o serie de restricții la aterizare impuse de către fabricant și operatorul aerian.
Toate acestea coroborate cu lovirea de sol a aripii opuse direcției din care bătea vântul urmate de ruperea aripii au creat efectul de pârghie necesar răsturnării avionului.
Ancheta va trebui să verifice dacă au fost respectate de către piloți restricțiile cu privire la vântul lateral comunicat în informarea meteo dar și cel comunicat în mesajul de aprobare a aterizării dat de controlorul de trafic.

Acest incident este unic în aviație mai ales ca din celelalte 2 în care avioanele s-au răsturnat complet au rezultat decese ale membrilor de echipaj și pasagerilor.

Aceste imagini preluate de pe YouTube vin să confirme teoria cu privire la cauzele petrecerii incidentului analizat
Se observă cum avionul ia contact cu pista înclinat pe partea dreaptă si preponderent pe jamba dreapta a trenului de aterizare.
Cel mai probabil efectul socului la contact urmat de lovirea cu vârful aripii drepte au condus la ruperea acesteia.
Vântul foarte puternic a profitat de dezechilibrarea avionului pe partea dreaptă și a contribuit major la răsturnarea avionului.

Citește și...