You are currently viewing Stima de sine și social media

Stima de sine și social media

Când sunt mici, fetițele își găsesc modele cu care se identifica în cărțile de povești și își doresc să fie prințese sau zâne, frumoase și apreciate asemenea lor. Apoi, când ajung în preadolescență descoperă modelele promovate de social media care impun standardele de frumusețe. Dacă în perioada copilăriei, la fel ca în povești, printr-o simplă magie este suficient ca fetițele să se transforme în prințese (o rochie cu paiete, o diademă cu perluțe, puțin fard și gloss găsite prin geanta mamei, neapărat pantofii stiletto ținuți de mama într-o cutie pentru ocazii speciale), nu același lucru se întâmplă atunci când începi să realizezi ca preadolescent că odată cu schimbările hormonale care aduc cu ele un ten mai dificil, probleme cu greutatea etc, aproape că e imposibil să încarci o fotografie #nomakeup and #nofilter și să fii asemenea influencerului atât de urmărit și apreciat pe rețelele de socializare.

În acest caz tehnologia vine în ajutor, iar acea bagheta magică din copilărie acum se regăsește într-o mulțime de aplicații de editare foto care conțin și filtre presetate (Snapseed, Prisma Photo Editor etc).

Trecând mai departe, în altă etapă a vieții, în adolescență, constatăm că sub presiunea social media apare și dorința de a interveni asupra corpului prin operații estetice, evident modele fiind aceleași persoane care dau tonul în materie de beauty and fashion, ele însele fiind posesoare a câtorva corecții. Dorința de a “edita” imaginea propriei persoane trece din mediul virtual în realitate.

Cine nu se simte bine atunci când postează un selfie și primește multe aprecieri? Goana după like-uri a devenit un fel de sport, dar nu unul benefic care să aibă că rezultat un corp sănătos, ci unul în care depui un efort deosebit pentru a ajunge la stereotipul modelului apreciat, iar dacă nu se întâmplă, stimă de sine începe să se clatine ducând ușor-ușor la instalarea anxietății și poate chiar a depresiei.

Raportul global Dove din 2016 privind frumusețea și încrederea a arătat că 7 din 10 (69%) femei și 6 din 10 (65%) fete cred că mass media și publicitatea setează un standard nerealist de frumusețe pe care cele mai multe femei nu îl pot atinge.

Programul Dove “Ai încredere în ține” pornește de la faptul că “Sănătatea, relațiile de prietenie și chiar performanța școlară pot fi influențate de încrederea în sine și de îngrijorările privind modul în care arată”. Încrederea în sine se bazează în primul rând pe respectul față de propria persoană și încredere în forțele proprii și se construiește în copilărie în cadrul familial.

De aceea este foarte important cum îl ajutăm pe copil să își construiască propria imagine, care sunt valorile și reperele la care se raportează pentru a află cine este și ce își dorește cu adevărat, astfel încât că om matur să își descopere cu adevărat talentul, iar cu încrederea astfel dobândită să își pună în valoare propria persoană. Atunci când nu se clădește în copilărie încrederea în sine, ca om matur atunci când conștientizezi că există o problema legată de acest aspect, lucrul cu terapeuții într-un cadru adecvat poate fi de un real ajutor.

Este important că noi, părinții să aducem în atenția copiilor activități benefice cum ar fi sportul și alimentația adecvată, acestea fiind esențiale pentru o minte și un corp sănătoase, contribuind semnificativ la creșterea și consolidarea stimei de sine.

 

sursa foto: pixabay

Abonati-va gratuit la newsletter-ul Publive pentru a fi la zi cu ultimele noastre postari.