

Ministrul Educației, Daniel David, a subliniat într-un podcast realizat de Salvați Copiii România că una dintre principalele cauze ale nivelului ridicat de analfabetism funcțional în rândul elevilor români este pregătirea insuficientă a cadrelor didactice. Potrivit ministrului, majoritatea copiilor pornesc în sistemul de învățământ cu un potențial normal de inteligență și creativitate, iar responsabilitatea formării competențelor necesare le revine profesorilor.
Daniel David a explicat că școala este spațiul în care elevii ar trebui să-și dezvolte abilități fundamentale — de la înțelegerea textului până la rezolvarea problemelor și gândire critică. Atunci când aceste obiective nu sunt atinse, responsabilitatea, afirmă ministrul, cade în primul rând pe cadrele didactice. El a adăugat că situația este similară și în mediul universitar, unde rata abandonului rămâne ridicată, iar universitățile și profesorii au un rol esențial.
În același timp, ministrul a anunțat că sistemul de învățământ se află în pragul unei schimbări importante. Dacă planurile Ministerului Educației vor fi respectate, elevii care vor începe liceul în anul școlar 2026–2027 vor intra într-un nou cadru curricular. Acesta este conceput pentru a reduce „drastic” analfabetismul funcțional în următorii patru ani, printr-o abordare modernă, centrată pe competențe reale și adaptată nevoilor actuale ale elevilor.
„Până la urmă, copiii vin cu un nivel de inteligență și un nivel de creativitate normale, ca să spun așa. Este treaba profesorilor ca, pornind pe o normalitate, copiilor să le transferi acele competențe. N-ai pe cine să pui responsabilitatea decât pe cadrele didactice.” a punctat Daniel David.
Reforma anunțată este una dintre cele mai ambițioase din ultimii ani și vine pe fondul unor statistici îngrijorătoare privind performanțele elevilor români la testele internaționale și evaluările naționale.
sursa: youtube / Salvați Copiii România
foto: facebook / Ministerul Educației – România