

Mult așteptata Strategie Națională a Tării pentru perioada 2025-2030 a fost prezentată ieri, în conferință de presă, de către președintele României, dl. Nicușor Dan, și publicată pe site-ul președinției: presidency.ro.
Documentul care ar fi trebuit sa fie unul programatic în domeniul apărării și securității naționale vine cu noțiuni inovatoare în materie de principii și concepte de securitate, în același timp cu reorientarea declarativă a politicilor de securitate, cu focus pe cetățenii
români, pe respectarea drepturilor și libertăților lor fundamentale, a statului de drept și a democrației.
”Onestitatea” cu variațiunile sale este cuvântul care străbate ca un fir roșu strategia, fiind noul principiu la nivel de securitate națională.
Totodată se remarcă o schimbare de paradigmă în planul acțional, în cadrul Uniunii Europene, al NATO și al diferitelor parteneriate strategice, prin introducerea conceptului de ”independență solidară”.
De la bun început trebuie remarcată o continuitate a sloganului ”România onestă” din campania electorală a președintelui, prin utilizarea în partea de CUVÂNT ÎNAINTE ” a unor sintagme precum ”aplicarea principiilor competiției oneste”, ”cooperare onestă”, ”cu onestitate”, pentru ca mai apoi să regăsim printre principiile care stau la baza strategiei și noțiunea de ”onestitate”.
Aflăm din Capitolul I că ”onestitatea”, cu valoare de principiu, ”pune relația stat- cetățean într-un registru de normalitate, printr-o abordare a instituțiilor: bazată pe moralitate, cinste, corectitudine și integritate; care să conducă la restabilirea și întărirea încrederii populației în autorități.”
Se pare că cei care au contribuit la întocmirea strategiei, nu s-au dat în lături de la flatarea orgoliului prezidențial.
Deși, pe româneste, sună ”a nu fi nici cal, nici măgar”, acest principiu pare să pună capăt unei perioade de integrare europeană, asimilată de mulți cu acceptarea federalizării de facto a Uniunii Europene și întoarcerea la limitele tratatelor de aderare.
Așa cum este concepută, după ce constată starea nației și a lumii, strategia este mai degrabă un amestec de noțiuni de program de guvernare ambițios, cu obiective de partid politic suveranist, prefigurându-se ca un fundament pentru statutul și programul unui viitor
partid prezidențial, cu foarte puține direcții de acțiune și obiective pe partea de apărarea și securitate. Și cu puține speranțe pentru o dezvoltare a industriei de apărare, altfel decât a fost până acum. Cu alte cuvinte, dezvoltarea capabilităților de apărare a țării se va face tot prin achiziții fără aplicare offset-ului, inclusiv prin instrumentul SAFE, ceea ce nu va face altceva decât să crească și mai mult gradul de îndatorare al statului. Totul sub spectrul amenințării reprezentate de războiul din Ucraina și de acțiunile hibride, destabilizatoare ale Federației Ruse, un pericol pentru întreaga Europă și mai ales pentru România.
În economia strategiei, cetățenii români sunt puși în centrul atenției, vorbindu-se de parteneriat cu poporul român, de protecția, siguranța și bunăstarea lor, însă, în realitate, ei nu vor vedea schimbări în bine, ci vor fi tot mai apăsați de taxele și impozitele pe care guvernul
le-a crescut deja, de birocrația sufocantă, de facturile amețitoare, de prețurile galopante ale produselor de la raft și de nesiguranța zilei de mâine.
Iar, în ceea ce-i privește pe antreprenorii români, văzând lupta împotriva corupției readusă în prim-plan în strategie alături de combaterea evaziunii fiscale, au toate motivele să se teamă de o reînviere a unei perioade de tristă amintire, în care serviciile de informații au
fost folosite nelegal și nedemocratic împotriva multora dintre ei.
Ambițiile ca România să devină principala putere a Europei de Sud-Est și a doua putere la Est de Germania, după Polonia, rămân și ele un vis frumos, garnisit pompos printr-un text stufos, fără suport în evoluția predictibilă a României, în contextul economic, social, politic și extern actual.
Ca și concluzie, deși a fost propusă ”cu onestitate”, Strategia Națională de Apărare a Țării pentru Perioada 2025-2030 este ca o cărticică ușor de lecturat, dar care nu oferă orizonturi concrete de stabilitate, prosperitate și siguranță nici țării și nici cetățenilor ei, nefiind ancorată în realitățile obiective actuale.

foto: presidency.ro